poniedziałek, 3 lutego 2014

Sajgonki

Pewnie wiele z Was jadło w restauracjach azjatyckich (ogólnie mówiąc) czy to wietnamsko-chińskich. Powiem szczerze, że uwielbiam tą kuchnię, bo jest smaczna, kolorowa, dużo w niej warzyw i jest aromatyczna. Jednak pracując kiedyś w knajpie chińskiej to co jest nam podawane w restauracjach czasami nijak ma się do tego co jedzą rodowici Chińczycy :).
Sajgonki to danie kuchni wietnamskiej, którego podstawą jest papier ryżowy, w który zawijamy farsz. Farsz jest mięsno-warzywny, albo krewetkowy. Możemy je przygotować na różne sposoby, jak kto lubi, z ryżem lub z makaronem sojowym czy ryżowym, wszystko jest tu kwestią upodobań. Może na pierwszy rzut oka zrobienie sajgonek wydaje się być skomplikowane, ale nic bardziej mylnego. Wystarczy trochę chęci i cierpliwości. Sajgonki możemy podawać z ryżem i surówką, albo zjeść je same z odrobiną sosu, jak to woli.






Co potrzebujemy?

  • 1 woreczek ugotowanego ryżu
  • 1 opakowanie papieru ryżowego (ja zakupiłam 300g bo się bardziej opłacało niż mniejsze, trochę mi zostało, ale zawsze można go później wykorzystać)
  • 2 marchewki
  • 1/3 zielonej części pora
  • 1 mała czerwona cebula
  • 1 garść grzybków mun
  • 0,5 kg mielonego mięsa ( ja użyłam wołowo-wieprzowe)
  • 1 pęczek szczypiorku
  • 1 garść pędów bambusa
  • sos chilli  
  • sól, pieprz do smaku
  • olej roślinny do smażenia

Co robimy?

Najpierw przygotowujemy sobie farsz. Do miski wrzucamy mięso mielone i ugotowany ryż (najlepiej żeby był już chłodny). Później dodajemy wszystkie warzywa ( cebula pokrojona w kostkę, por w paseczki, posiekany szczypiorek, starta marchewka, paseczki bambusa oraz paseczki grzybków mun, które wcześniej musimy namoczyć w ciepłej wodzie). Gdy już wszystkie składniki mamy w misce dokładnie wszystko ze sobą mieszamy dodajemy sól i pieprz do smaku i wlewamy odrobinę sosu chili i dalej ze sobą łączymy.
Gdy farsz jest gotowy możemy go na chwilę odstawić.
Dalej musimy przygotować sobie stanowisko do zwijania sajgonek, potrzebujemy czystą i suchą ściereczkę, na którą będziemy kładli zmoczony papier ryżowy oraz miskę z wodą (najlepiej ciepłą).
Teraz możemy brać się do pracy. Na początku musimy zmoczyć delikatnie papier ryżowy (ja zawijałam sajgonki w 2 arkusze papieru) i położyć go ściereczce (pod spodem będzie pokazane jak to trzeba zrobić), dalej bierzemy garść farszu i układamy go na dolnej części papieru i zawijamy dość ciasno coś a'la nasze polskie krokiety.



Później zostaje nam już tylko smażenie, ja użyłam do tego frytkownicy nagrzanej do 170 stopni i smażymy do momentu uzyskania przez sajgonki złocistego koloru.
Tak jak pisałam wcześniej sajgonki możemy podawać razem z ryżem i surówką oraz możemy polać sosem chilli (słodko-pikantnym lub innym w zależności od gustu).



Smacznego!



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...